آموزش مراحل ترخیص کالا از گمرک های کشور

ترخیص (خارج سازی) کالا یعنی چه؟ اشکال و مراحل ترخیص کالا کدام اند؟
ما در این مقاله برآنیم که به توضیح و معرفی مختصر آموزش ترخیص کالا بپردازیم
تعریف ترخیص کالا به شکل مختصر و کوتاه شده به صورت زیر است:
فرآیندی است که در آن اجناس از گمرک برای وارد شدن به کشوری یا خارج شدن از آن، عبور میکند .

از ترخیص کالا میتوان تعریف دیگری نیز موجود باشد که به این قرار است: ترخیص کالا یعنی سند و برگه ای که حاکی از پرداخت حق گمرکی و جواز باربری و حمل کالاست که به شرکت کشتی رانی ارائه خواهد شد.

تا به اینجا شاهد تعاریف مختصر و آسانی از مفهوم ترخیص از گمرک اجناس بودیم
راهنمای مدیریتی اطلاعات تعریف و تشریح دقیق و جامع تری از ترخیص کالا ارائه نموده است:

ترخیص کالا عبارت است از مهیا ساختن و رو کردن اسناد و مدارک لازم برای آسان سازی صادرات و واردات به کشوری به نمایندگی از طرف دارنده ی کالا و اقدام به انجام کارهای مربوط به گمرک که خود شامل میشود از پرداختن مخارج و دریافت بسته های اجناس از گمرک و خارج سازی آن به همراه مدارک مورد نیاز
بعضی از اسناد و مدارکی که در دو فرایند صادرات و واردات کالاها ملزم هستند را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

مراحل ترخیص کالا، اسناد واردات عبارت اند از:
اسناد واردات به اسنادی گفته میشود که در طی واردات به آن ها نیاز داریم، برخی از این اسناد شامل موارد زیر میشوند:

درخواست خرید ازطرف مشتری یا خریدار
فاکتور فروش از منبع CI(مخفف Commercial Invoice)
تاییدیه مبدا CO (مخفف Country of Origin)
بارنامه یا پروانه ی بار BL (مخفف Bill of Landing)
اعلامیه یا اطلاعیه ورود
فهرست بسته بندی PL (مخفف Packing List)
ترخیص یا خارج سازی کالاها و مراحل آن
و یا هر سند دیگری که طبق سفارش خریدار و یا برطبق قوانین موسسات مالی مورد نیاز و تقاضا باشد.

اسناد صادرات به قرار زیراند
درخواست خرید ازطرف مشتری یا خریدار
صورتحساب فروش از منبع و ماخذ CI(مخفف Commercial Invoice)
تاییدیه مبدا CO (مخفف Country of Origin)
فهرست بسته بندی PL (مخفف Packing List)
فاکتور حمل
بارنامه یا پروانه ی بار BL (مخفف Bill of Landing)
و هر سند و مدرک دیگری که بر حسب مقررات LC، توسط خریدار و یا موسسات مالی برای واردات به کشورشان مورد خواسته و تقاضا باشد.
acxcrystal.jpg
در هر کشوری محموله و بسته های کالایی شما در هر گمرک و بندری باید فرایند ترخیص کالایی خود را طی نماید .

چیزی که در اینجا تمایز دارد و متفاوت میباشد قانون گمرکی کشورهاست که ممکن است تا حدودی متفاوت باشد.حتی امکان این هست که در دو بندر از یک کشور قوانین و مقررات گمرکی با هم تفاوت داشته باشد. پس میتوان گفت که داشتن مهارت، آگاهی و تجربه در ترخیص کالا برای صادر یا واردکردن کالاها حائز اهمیت زیادی است.

متخصصانی که در امر ترخیص کالا فعالیت دارند کارگزاران گمرکی نام نهاده میشوند و به هزینه ای که دریافت میکنند حق العمل واسطه گری گفته میشود..

انتخاب ترخیص کار یا همان کارگزار گمرکی مستلزم دقت است زیرا اگر با دقت مبادرت به این کار نکنید مشکلات زیادی گریبان گیر شما میشود. کانتینرها یا همان جعبه های فلزی بزرگی که اجناس و کالاهای شما با آن حمل میشود در واقع به عنوان انباری کالاهای شما درطول مدت ترخیص محسوب میشوند.مخارج انبارداری به نسبت مدت ترخیص کالاها است بنابراین هرچه پروسه ی ترخیص طولانی تر شود هزینه ی انبارداری هم افزایش می یابد و به دنبال آن هزینه های گمرکی و درنتیجه هزینه های کل و تمام شده بیشتر میشود و این خود علاوه بر زیان مالی رقابت با سایر رقبا در بازارهای رقابتی امروزه را برای شما مقدور نمیسازد.

چنانچه در فعالیت کارگزار (ترخیص کار) مشکلی باشد ممکن است فرایند ترخیص را آنچنان درازمدت و پرهزینه کند که باعث افزایش چند برابری ترخیص شما بشود.

این مشکل یعنی تاخیر در ترخیص کالا به سبب بی کفایتی کارگزار علاوه بر وارد کردن هزینه های زیاد به شما و تجارتتان ممکن است باعث مختل شدن روند تامین کالا از طرف شما شود و باعث عدم رضایت و از دست رفتن مشتری هایتان شود.

پروسه (فرایند) ترخیص کالاها از گمرک از عهده ی کشتیرانی هم برمی آید ولی شما میتوانید کارگزارتان را خودتان انتخاب کنید و در واقع این کار را به شرکت دیگری واگذار کنید.

هنگام برگزیدن شرکت کشتیرانی و حمل و نقل، تخصص و تجربه ی آن ها را مدنظر قرار دهید زیرا اگر آن شرکت در درست انجام دادن کار ترخیص عاجز باشد مخارج و هزینه هایی که متحمل میشوید بیسار بیشتر از کارمزد ترخیص کار است.چنانچه از آگاهی و تجربه ی یک کارگزار اطمینان دارید پیشنهاد میکنیم با پرداخت اندکی هزینه ی بیشتر و اجتناب از دردسرها و مشکلات بعدی راه درست را انتخاب کنید..

محسن سیف, [۱۷.۰۴.۱۸ ۱۷:۲۷]
زمانی از واژه ی ترخیص کالا استفاده میشود که قرار باشد کالایی به گمرک ارائه شود و به منظور واردات و صادرات تحت آزادسازی قرار گیرد و زمانی از این اصطلاح (ترخیص کالا) استفاده میشود که کالایی که به گمرک فرستاده شده را برای وارد یا صادرکننده آزاد نمایند

اعمال ترخیص کالا شامل به ثبت رساندن اسناد و محاسبه ی مبالغ پرداختی و خارج سازی کالا از گمرک میباشد .

انجام مراسم و تشریفات ترخیص کالا برطبق قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن است. اظهارکننده میبایست اسناد لازم را مانند صورتحساب، خرید، تاییدیه مبدا، اسناد بانکی و ... مورد نیاز را بر اساس قوانین و مقررات مربوطه به اظهارنامه پیوست زند
.

کالای ورودی و صدوری به سه گروه تقسیم بندی میشود (طبق قوانین صادرات و واردات) :


1-کالای مجاز : صادر و واردکردن آن نیاز به کسب مجوز ندارد .
2- کالای مشروط : صادر و واردکردن آن با کسب مجوزهای مربوطه امکان پذیر است .
3-کالای ممنوع : صادر و واردکردنآن براساس شرع مقدس اسلام و یا قانون ممنوع می باشد .
ترخیص کالا و مراحل آن
مدارک مربوطه ی کالا شامل موارد زیر میشود :

ترخیصیه
قبض انبار
بارنامه
پیش فاکتور
فاکتور
گواهی مبدا
ثبت سفارش بازرگانی
بیمه نامه
مدارک مربوط به صاحب کالا شامل موارد ذیل میشود :

اصل و کپی از تمام صفحات کارت بازرگانی
اصل و کپی از کارت ملی
مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا شامل موارد ذیل میشود :

اصل و کپی کارت ملی
اصل و کپی وکالت نامه محضری
اصل و کپی معرفی نامه برای گمرک مربوطه
اصل و کپی کارت بازرگانی (حسب مورد )
اصل و کپی کارت ملی
ترخیص کالا توسط افرادی غیر از صاحبان کالا که به آنها " ترخیص کار " یا "حق العمل کار " گفته میشود . انجام میشود . ترخیص کالا نیاز به تجربه قبلی و آشنایی با مراحل و تشریفات امور گمرکی دارد
 
موضوعات مشابه دسته بندی پاسخ ها تاریخ انتشار
کسب و کار صنعتی 0
کفپوش 0
loading...

موضوعات مشابه